|
|
|
FLORIS ANDREA
|
zat 3 september t/m zat 8 oktober
Noorderlicht bij Arteria
|
EVA
ULM |
|
|
|
|
|
Floris
Andréa - The hold |
Ook in 2005 neemt Kunstbureau
ARTeria deel aan het satellietprogramma van
de jaarlijkse fotomanifestatie Noorderlicht.
Van 3 september tot en met 8 oktober worden op de begane grond
van Vos Interieur foto’s getoond van Floris
Andréa en Eva Ulm.
Floris Andréa (Haarlem, 1967) is gespecialiseerd
in portret- en illustratieve fotografie en bijzondere reportages.
Sinds een aantal jaren werkt hij met een eigen techniek, het
zgn. Andréatype, waarbij pigment met fotografische
emulsie op paneel wordt gecombineerd. Ook hier ontstaat een
schilderachtige sfeer.
Eva Ulm (Leiden,
1966) maakt naast werk in opdracht, ook eigen series. Hoewel
de basis van haar werk altijd fotografie is, bestaan de beelden
in de series uit verschillende lagen waardoor ze een schilderachtig
karakter krijgen.
Traces
& Omens, het thema van Noorderlicht
2005, zoekt naar het verhaal dat het vastgelegde
moment omringt; reflectieve foto's waarin sporen van het verleden
doordringen in het heden en foto's die een profetische lading
in zich bleken te hebben, of die lading wellicht zullen hebben.
De hoofdtentoonstelling van Noorderlicht 2005 gaat over fotografie
die de vluchtigheid van het moment overstijgt, fotografie
die gelezen kan worden als een verhaal over de tijd waarin
zij gemaakt is, maar die tegelijkertijd een verhaal suggereert
over een andere tijd, toen of later.
|
Floris
Andréa, 'Navels'
: Het zijn de sporen van een leven voor het leven. Littekens
zonder sombere voorgeschiedenis. Samen met neus, mond en geslacht
in het midden van ons toch al zo symmetrisch vooraanzicht.
Geen één is hetzelfde. Soms huiver ik er van
één, soms steek ik mijn tong er in. Op weg naar
beneden, waar nieuw leven begint. |
|
|
|
Een aantal jaren
geleden fotografeerde Eva Ulm
(Leiden, 1966) een serie foto’s in Marokko. Ze trok
het land door met lokale bussen, treinen en taxibusjes. “Marokko
heeft een diepe indruk op me gemaakt. Het is een prachtig
land met ongewoon mooi licht. Dit heb ik willen verbeelden
in combinatie met de complexiteit die het land, naast alle
schoonheid, bij mij oproept.”
De
beelden uit de serie zijn gedubbeld; ieder beeld bestaat uit
twee lagen waardoor de beelden enigszins uit de fotografie
getrokken worden en een schilderachtig karakter krijgen. De
foto’s zijn afgedrukt op giclee print, een nieuw inktjet
procédé. “Ik heb voor giclee print gekozen
om verschillende redenen; het versterkt het schilderachtige
karakter van de beelden, om de diepe kleurverzadiging en door
de hoogwaardige kwaliteit van het materiaal zijn de prints
geschikt om in museale- en privé collecties opgenomen
te worden.”
Eva
Ulm volgde de opleiding fotografie aan de Koninklijke Academie
voor Beeldende Kunsten in Den Haag. Na 4 jaar studie en één
postacademisch jaar, voor een geselecteerde groep studenten,
is zij vanaf 1995 freelance fotograaf. Naast haar werk in
opdracht voor verschillende klanten w.o. ABN AMRO, KPN, Robeco,
De Nederlandse Spoorwegen, Moët Hennessy, MPC Holland
Vastgoedmaatschap, maakt zij autonoom werk waar zij regelmatig
mee exposeert in binnen- en buitenland. |
|
|
|
Eva
Ulm - In a dessert
|
|
|
|
|
|
ARTCORNER
VOS |
|
|
|
|
NIENKE
WIND |
|
|
|
|
NIENKE
WIND |
|